Pamiętacie czasy, gdy lekcje podstaw przedsiębiorczości kojarzyły się z suchą teorią? Nauczyciel matematyki, statystyki i zarządzania, dr Marek Bartoń, postanowił to zmienić. Dzięki wdrożeniu Branżowych Symulacji Biznesowych, lekcje biznesu i zarządzania w II LO im. Emilii Plater w Sosnowcu nabrały nowego wymiaru, stając się bardziej angażujące i praktyczne.
„Wszystkie symulacje które doświadczyli uczniowie w sposób doskonały wpisują się w realizację celów dydaktycznych z przedmiotu. Początkowo myślałem, że jestem największym fanem tych programów, okazuje się że jestem tylko jednym z wielu…” – podkreśla dr Marek Bartoń.
Od teorii do praktyki
„Wprowadzając symulacje, chciałem, aby uczniowie nie tylko znali teorię, ale także potrafili ją zastosować w praktyce” – mówi dr Marek Bartoń. Symulacje, takie jak zarządzanie firmą, planowanie biznesu czy zarządzanie finansami osobistymi, pozwoliły uczniom na wcielenie się w role przedsiębiorców i menedżerów, podejmowanie decyzji i obserwowanie ich skutków.
Zainteresowanie uczniów na najwyższym poziomie
Element rywalizacji, odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz możliwość popełniania błędów w bezpiecznym środowisku symulacji, to czynniki, które skutecznie przyciągnęły uwagę uczniów II LO w Sosnowcu. Nawet ci, którzy wcześniej mieli trudności z zaangażowaniem się w lekcje, z entuzjazmem brali udział w symulacjach.
„Uczę, że nawet „porażka” czegoś uczy, a analiza wyników podjętych decyzji jest istotą w biznesie. Często słyszę, ze „własny biznes” to ciężka i wielowymiarowa praca, a efekt zależy od wielu czynników, głównie od ich decyzji lub ich braku! Jednakże w każdym kolejnym etapie gry, ich zaangażowanie rośnie! – podkreśla dr Bartoń.
Rozwój praktycznych umiejętności
Symulacje biznesowe okazały się prawdziwym przełomem w nauczaniu przedsiębiorczości. Jak podkreśla dr Bartoń: ’Uczniowie uwielbiają te lekcje, dzięki Wam… Zagadnienia teoretyczne opisane w podręcznikach to tylko baza, brak przełożenia na praktykę sprawia, że przedmiot biznes i zarządzanie jest po prostu… trudny i nudy’. Dzięki symulacjom uczniowie mają możliwość samodzielnego doświadczenia, jak działają mechanizmy rynkowe, jak podejmować decyzje w warunkach niepewności i jak radzić sobie z porażkami.
Uczniowie rozwinęli szereg cennych umiejętności, takich jak:
- Podejmowanie decyzji: Symulacje zmuszały uczniów do podejmowania wyborów w warunkach niepewności, co pozwoliło im rozwinąć umiejętność analitycznego myślenia i przewidywania konsekwencji swoich działań.
- Współpraca w grupie: Pracując w zespołach nad wspólnymi projektami, uczniowie uczyli się komunikacji, negocjacji i dzielenia się odpowiedzialnością.
- Rozwiązywanie problemów: Symulacje stawiały przed uczniami różnorodne wyzwania, które musieli rozwiązać, wykorzystując zdobytą wiedzę i umiejętności.
Łatwiejsza i bardziej efektywna praca nauczyciela
Wdrożenie symulacji nie tylko uatrakcyjniło lekcje, ale także ułatwiło pracę nauczyciela. „Symulacje są intuicyjne, przyjazne i dobrze opisane w instrukcjach” – mówi dr Bartoń. Dzięki nim nauczyciel mógł skupić się na indywidualnej pracy z uczniami i wspieraniu ich w podejmowaniu decyzji.
„[…] symulacje można też wykorzystać jako element dyskusji na lekcjach wychowawczych…(śmiech). I nie tylko, uczę statystki i analiza graficzna jest doskonałym punktem wyjścia do omówienia prezentacji danych i jej analizy. Na matematyce posiłkuję się danymi, aby uświadomić uczniom praktyczny wymiar matematyki…I mogę mnożyć. Krótko, to co daje Wasza Firma – to fantastyczne narzędzie do edukacji…”
Przyszłość symulacji w edukacji
Symulacje biznesowe to nie tylko narzędzie do nauki, ale także platforma do ciągłego rozwoju. „Wierzę, że symulacje będą ewoluować” mówi dr Marek Bartoń.
„Fantastyczne 'planowanie biznesu’, powinno moim skromnym zdaniem być rozbudowane w 2 turze o włączenie przynajmniej 3 rund dotyczących rywalizacji z modułu 'wirtualna firma’.” Dzięki takim sugestiom, możemy jeszcze lepiej dostosowywać nasze narzędzia do potrzeb użytkowników. Codziennie staramy się udoskonalać i optymalizować nasz system.
O wszystkich wprowadzonych nowościach i aktualizacjach, dowiecie się w naszym artykule!
https://revas.pl/blog/nowosci-w-grze-sprawdz-co-przygotowalismy-na-nowy-rok-szkolnym/
Wnioski
Jakie wnioski możemy wyciągnąć z tych doświadczeń?
- Symulacje biznesowe to skuteczny sposób na zwiększenie zaangażowania uczniów i uczynienie nauki bardziej praktyczną.
- Dzięki symulacjom uczniowie rozwijają kluczowe umiejętności potrzebne na rynku pracy.
- Wdrożenie symulacji nie wymaga dużych nakładów finansowych i jest stosunkowo łatwe.
Jeśli jesteś nauczycielem i chcesz, aby Twoje lekcje były bardziej atrakcyjne i efektywne, warto rozważyć wprowadzenie symulacji biznesowych. To inwestycja w przyszłość Twoich uczniów!
Sprawdź czy symulacje sprawdzą się w Twojej szkole!
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i szukasz innowacyjnych pomysłów na upraktycznienie lekcji w Twojej szkole, zapraszam Cię do kontaktu!
Napisz do mnie kwiercinski@revas.pl lub zadzwoń na 574 933 233 Podczas kilkuminutowej rozmowy sprawdzimy, czy nasze rozwiązania będą w stanie Ci pomóc.
Kamil Wierciński – koordynator ds. współpracy ze szkołami i uczelniami
Współpraca
Listopad 2023 – teraz
Wykorzystane symulacje:
Zarządzanie firmą
Planowanie biznesu
Zarządzanie finansami osobistymi
Liczba przeszkolonych nauczycieli
1
Liczba uczniów, która przeszła przez symulacje
715