Biznes i zarządzanie to przedmiot, którzy od września 2023 zastąpi obecne podstawy przedsiębiorczości. Jak nauczyciele mogą przygotować się do prowadzenia lekcji? Sprawdź nasze omówienie rekomendowanych metod nauczania!
Już 1 września 2023 roku czeka nas “mała-wielka” rewolucja. Postawy przedsiębiorczości zostaną zastąpione przez biznes i zarządzanie. Dodatkowo, przedmiot ten będzie mógł być realizowany w zakresie rozszerzonym, a od roku szkolnego 2026/2027 uczniowie będą mogli zdawać egzamin maturalny z biznesu i zarządzania.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o przedmiocie biznes i zarządzanie, sprawdź nasze ostatnie wpisy:
Obecnie na rynku pracy bardziej liczą się praktyczne umiejętności niż czysta wiedza teoretyczna. Aby uczniowie mogli ją zdobyć, warto wdrożyć nowoczesne metody kształcenia. W tym wpisie poznasz bliżej rekomendowane formy pracy, metody i techniki kształcenia dla nowego przedmiotu. Zgodnie z podstawą programową, każda z nich powinna służyć odzwierciedleniu rzeczywistości społeczno – gospodarczej w sposób odpowiadający możliwościom poznawczym uczniów.
Praca zespołowa
Praca zespołowa na lekcji to ważny element procesu edukacyjnego, który pomaga uczniom rozwijać umiejętności interpersonalne, takie jak komunikacja, współpraca i rozwiązywanie problemów. Metoda ta jest jedną z prostszych do wdrożenia i może być wykorzystywana przy większości interakcji – wypełnianiu kart pracy, burzy mózgów, wykonywaniu prezentacji itp.
WSKAZÓWKA: Aby dowiedzieć się jak wprowadzić uczniów w temat pracy zespołowej sprawdź webinarium Akademii Przedsiębiorczości – Naucz uczniów pracy w zespole.
Realizacja zadań metodą projektów
Metoda polega na organizowaniu zajęć edukacyjnych w oparciu o projekty. Dzięki temu uczniowie uczą się poprzez praktyczne działanie, realizując konkretne zadania. To pozwala na rozwijanie ich umiejętności praktycznych, kreatywności, a także umiejętności pracy w grupie. Uczniowie łatwiej przyswajają wiedzę i rozwijają swoje zdolności, co przekłada się na lepsze wyniki w nauce oraz większe zainteresowanie szkołą.
Aby skutecznie wykorzystywać tę metodę należy precyzyjnie określić co uczniowie mają osiągnąć. Wybierając cel warto spojrzeć na zainteresowania uczniów – im bardziej będą się z nim utożsamiać tym więcej praktycznej wiedzy uda im się wyciągnąć.
WSKAZÓWKI:
- Przed rozpoczęciem realizacji projektu warto wdrożyć uczniów w teorię zarządzania projektami. Webinar na ten temat można znaleźć w tym miejscu.
- Dobrym narzędziem do prowadzenia projektów są Branżowe Symulacje Biznesowe – Zarządzanie projektami. Dzięki nim uczniowie mogą wcielić się w managera projektu i zasymulować realny projekt. Obecnie dostępne są zaawansowane wersje symulacji, ale już wkrótce premiera dedykowanej symulacji dla szkół – organizacja dyskoteki.
Wykorzystanie studiów przypadków biznesowych (case studies)
Studia przypadków biznesowych to metoda nauczania, która polega na analizie konkretnych sytuacji biznesowych lub problemów i poszukiwaniu sposobów ich rozwiązania. Przykłady takich sytuacji mogą obejmować decyzje strategiczne, sytuacje kryzysowe, procesy reorganizacyjne, inwestycje oraz inne sytuacje, które mają wpływ na działanie organizacji.
Case studies są cennym narzędziem dydaktycznym zwłaszcza na lekcjach biznesu i zarządzania. Dzięki temu uczniowie mogą uczyć się na konkretnych przykładach, które przedstawiają realne wyzwania biznesowe i sposoby ich rozwiązania.
WSKAZÓWKA: Gotowe studia przypadków do pracy z uczniami znajdziesz w materiałach Akademii Przedsiębiorczości. Jest tam już ponad 20 tematów!
Analiza rzeczywistych doświadczeń firm polskich i zagranicznych
Analiza doświadczeń firm może pomóc uczniom w zrozumieniu, jakie są trendy w danym sektorze, jakie wyzwania trzeba podejmować, jakie są sposoby rozwiązywania problemów, jakie narzędzia i strategie wykorzystać do osiągnięcia sukcesu biznesowego. Dzięki temu uczniowie mogą zapoznać się z realnymi sytuacjami biznesowymi i nauczyć się jak w przyszłości sami mogą podejść do takich sytuacji.
W przypadku lekcji biznesu i zarządzania, analiza doświadczeń może skupić się na różnych aspektach prowadzenia własnego biznesu, na tym jakie są szanse i zagrożenia w branży, jakie decyzje trzeba podejmować, jakie narzędzia wykorzystać w marketingu, jak pozyskiwać klientów lub prowadzić biznes online.
WSKAZÓWKA: Skorzystaj z doświadczeń firm, które są znane uczniom. Ciekawe przykłady znajdziesz na stronach: Business Insider lub Mam biznes. Możesz też skorzystać z gotowych przykładów na stronie Studium przypadku.
Symulacje biznesowe
Symulacje biznesowe to ciekawy sposób na nauczanie przedsiębiorczości i zarządzania w sposób praktyczny. Polegają na stworzeniu wirtualnej rzeczywistości, w której uczniowie mogą odgrywać role przedsiębiorców i podejmować decyzje dotyczące prowadzenia biznesu.
Są ciekawą formą aktywizującą uczniów, ponieważ umożliwiają im nauczenie się na własnych błędach i doświadczeniach, co jest dużo bardziej wartościowe niż tylko słuchanie teorii.
WSKAZÓWKA: Symulacje biznesowe mogą być prowadzone na dwa sposoby:
- Tradycyjny – uczniowie dzielą się na grupy i odgrywają role właścicieli firm. Przykładowo: Organizując symulację prowadzenia restauracji uczniowie dzielą się na grupy i odgrywają role właścicieli. Muszą podejmować decyzje dotyczące menu, cen, promocji, wyboru dostawców, itp. Mogą również zmierzyć się z problemami, takimi jak brak klientów, trudni klienci czy opóźnienia w dostawach.
- Interaktywny – z wykorzystaniem Branżowych Symulacji Biznesowych. Symulacje to gry edukacyjne w ramach których uczniowie wcielają się w role przedsiębiorców i podejmują realne decyzje biznesowe zarządzając wirtualnym przedsiębiorstwem m.in.: tworzą stanowiska pracy, zatrudniają pracowników, ustalają wynagrodzenia, kupują sprzęt, inwestują w reklamę tradycyjną oraz internetową, ustalając ceny. Poznaj bliżej symulacje!
Dyskusje
Dyskusje umożliwiają uczniom wyrażanie swoich opinii, rozwijanie myślenia krytycznego oraz uczenie się przez wymianę poglądów i doświadczeń. Można je prowadzić na wiele sposobów – od grupowej dyskusji na temat pojedynczego zagadnienia, poprzez debaty, po burze mózgów lub dyskusje panelowe. Każda z tych form ma swoje zalety i w zależności od celu lekcji i profilu uczniów można wybrać odpowiednią formę. To cenny sposób na rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, uczenie się myślenia krytycznego i aktywnego słuchania innych, a także na rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów.
Ważne jest, aby nauczyciel zapewnił odpowiednie warunki dla prowadzenia dyskusji, takie jak: bezpieczna atmosfera, otwartość, przygotowanie do tematu, oraz wsparcie merytoryczne.
WSKAZÓWKA: Szukając tematów do dyskusji skorzystaj z innych metod opisanych w tym wpisie. Przedyskutuj z uczniami ich wnioski z case study, skutki ich decyzji w czasie symulacji biznesowej organizacji projektu.
Prezentacje pomysłów na przedsięwzięcie biznesowe lub społeczne oraz obrona proponowanych rozwiązań
Tworzenie, a następnie zaprezentowanie swoich planów jest dla uczniów świetną okazją do ćwiczenia umiejętności analitycznych, pracy zespołowej oraz logicznego myślenia. Ponadto, prezentacje uczą uczniów: komunikacji werbalnej i niewerbalnej, kreatywności, samodyscypliny.
WSKAZÓWKA: Przy tworzeniu pomysłu możesz wykorzystać interaktywne symulacje Planowania biznesu lub tradycyjny Business Model Canvas.
Wizyty studyjne i wywiady z potencjalnymi odbiorcami, przedsiębiorcami, klientami
Grywalizacja to technika edukacyjna, która polega na wykorzystaniu elementów gier do motywowania uczniów i uatrakcyjnienia procesu nauczania. Dobrym przykładem może być wprowadzenie dodatkowych punktów za nadprogramowe działania, które następnie mogą być wymienione na nagrodę. Do wprowadzenia tej metody można wykorzystać zarówno interaktywne materiały i jak i tradycyjne formy nauczania.
WSKAZÓWKA: Staraj się ustalać nagrody oraz warunki, które będą atrakcyjne dla uczniów i ich zaangażują. Sprawdź też jak Branżowe Symulacje Biznesowe sprawdzą się jako element grywalizacji na lekcji.
Podsumowanie
Nowy przedmiot nie przynosi rewolucji w treściach nauczania, ale przynosi rewolucję w rekomendowanych metodach pracy. Twórcy podstawy programowej zalecają na położenie większego nacisku na umiejętności 4K. Jak zawsze jako Revas wspieramy nauczycieli w tej zmianie i tworzymy materiały dydaktyczne, które ułatwiają pracę nauczycieli. Zachęcamy do skorzystania!
Data publikacji