
Zjawisko „drop-out”, czyli rezygnacji studentów z kontynuowania studiów przed ich ukończeniem, dotyka coraz większej liczby uczelni wyższych w Polsce. Studenci, którzy rozpoczynają studia, często je porzucają, co skutkuje nie tylko stratą ich czasu i wysiłku, ale także zasobów uczelni. Problem ten zyskał zainteresowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), które uruchomiło konkurs „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-out”. W jego ramach można ubiegać się o dofinansowanie projektów mających na celu systemowe przeciwdziałanie temu zjawisku. To doskonała okazja, aby zmniejszyć „odpływ” studentów z uczelni. Jakie działania można jednak podjąć, aby osiągnąć sukces? Jakie kroki zwiększą szanse na uzyskanie dofinansowania od NCBR? Oto kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne w realizacji tego zadania.
Na jakie działania można uzyskać dofinansowanie?
Z dokumentacji konkursowej opublikowanej na stronie NCBR wynika, że nabór wniosków obejmuje realizację działań takich jak:
- Zwiększanie efektywności procesu rekrutacji;
- Tworzenie lub wsparcie funkcjonowania struktur, takich jak akademickie biura karier, odpowiedzialnych za aktywizację zawodową studentek i studentów, współpracę ze szkołami średnimi, podmiotami doradztwa zawodowego i pracodawcami w zakresie kształcenia;
- Zmiany w zakresie sposobu realizacji procesu kształcenia (m.in. systemu kształcenia na odległość lub hybrydowego);
- Wdrożenie zajęć wyrównawczych, pomocy psychologicznej, wsparciu o charakterze materialnym;
- Można też otrzymać dofinansowanie na „stworzenie lub rozwijanie istniejącego na uczelni systemu monitorowania zjawiska drop-out.”
Chociaż powyższe założenia wydają się jasne i szerokie, rzeczywistość może okazać się bardziej złożona. Na tej samej stronie NCBR zastrzega bowiem, że „Opis zadań planowanych do realizacji w projekcie musi opierać się na przeprowadzonej analizie i diagnozie.” Oznacza to, że wniosek powinien być poparty gruntowną analizą zjawiska drop-out na danej uczelni, a diagnoza powinna uwzględniać propozycję rozwiązań tego problemu.
Jakie wyzwania stoją przed wnioskodawcami?
W tym kontekście mamy do czynienia z dwoma kluczowymi wyzwaniami: jak efektywnie przeprowadzić analizę zjawiska drop-out na uczelni oraz jak określić, które działania mogą okazać się najskuteczniejsze w walce z tym problemem?
Efektywna analiza powinna obejmować zidentyfikowanie głównych przyczyn zjawiska drop-out na danej uczelni. Należy uwzględnić różne aspekty, takie jak warunki ekonomiczne studentów, problemy z adaptacją do życia akademickiego, a także trudności wynikające z procesu kształcenia (np. brak elastyczności w formach nauczania). Analiza powinna być poparta danymi, które pozwolą na stworzenie rzetelnego obrazu problemu. Rekomendowane jest także zebranie opinii studentów poprzez ankiety, co pozwoli lepiej zrozumieć ich perspektywę i zidentyfikować obszary wymagające poprawy.
Po przeprowadzeniu analizy, kluczowe jest zaproponowanie konkretnych rozwiązań, które będą dostosowane do specyfiki danej uczelni. Przykładowe działania mogą obejmować rozwój programów wsparcia psychologicznego, wprowadzenie zajęć wyrównawczych oraz uelastycznienie programu nauczania, aby lepiej odpowiadał on na potrzeby studentów. Warto również rozważyć inwestycję w nowoczesne formy kształcenia, co może zwiększyć przystępność studiów i tym samym ograniczyć drop-out.
Jak zrealizować działania uwzględnione w projekcie dzięki Branżowym Symulacjom Biznesowym?
Branżowe Symulacje Biznesowe to innowacyjne narzędzie dydaktyczne, które doskonale wpisuje się w zmiany dotyczące realizacji procesu kształcenia. Wprowadzenie symulacji do programu zajęć pozwala na aktywizację studentów, jednocześnie sprawdzając ich kompetencje w szerokim zakresie – zarówno te związane bezpośrednio z tematyką zajęć, jak i umiejętności miękkie, takie jak zarządzanie czasem i zasobami, które są przydatne nie tylko w kontekście edukacji, ale również w życiu codziennym.
W przeprowadzonej przez nas ankiecie, w której wzięło udział pięćdziesięciu wykładowców, którzy przez przynajmniej semestr używali Branżowych Symulacji Biznesowych, 88% badanych stwierdziło, że korzystanie z symulacji, zwiększa zaangażowanie studentów podczas zajęć, co skutkuje lepszym przyswajaniem wiedzy. Dodatkowo, 50% ankietowanych wskazała jako główną korzyć fakt, że dzięki elementom branżowości, studenci mają możliwość zakładania i prowadzenia firm w różnych rodzajach przedsiębiorstw, co nie tylko rozwija ich umiejętności praktyczne, ale także pozwala na zastosowanie teorii w realnych scenariuszach biznesowych. Dzięki temu rozwiązaniu wzrasta komfort studiowania oraz satysfakcja studentów, zwłaszcza młodszych roczników.
Zastosowanie symulacji biznesowych wpływa na poprawę jakości kształcenia, a także na wygodę zarówno studentów, jak i kadry akademickiej, dzięki uporządkowanemu i efektywnemu monitorowaniu postępów studentów za pomocą jednej, zintegrowanej aplikacji.
Dzięki temu rozwiązaniu wzrasta komfort studiowania oraz satysfakcja studentów, zwłaszcza młodszych roczników, a jednocześnie umożliwia to precyzyjne śledzenie ich postępów na zajęciach, co prowadzi do zwiększenia efektywności nauczania przedmiotów z zakresu biznesu. W konsekwencji przyczynia się to do redukcji zjawiska „drop-out” na uczelni, co jest zgodne z celami określonymi w projekcie przez NCBR. Warto w takim razie postawić na praktykę w zajęciach akademickich.
Z przeprowadzonych badań wynika, że aż 97% wykładowców wykorzystujących Branżowe Symulacje Biznesowe na swoich zajęciach wypowiada się „pozytywnie” lub „bardzo pozytywnie”. Ta wysoka liczba to dla nas bardzo dobry sygnał, ale nie jest to jedyny pozytywny aspekt: 95% ankietowanych poleciłoby swoim kolegom i koleżankom po fachu wprowadzenie symulacji biznesowych do swoich zajęć.
Wnioski końcowe
Aby uzyskać dofinansowanie w ramach konkursu „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-out”, niezbędne jest nie tylko zaplanowanie działań, ale także poparcie ich rzetelną analizą oraz dokładnym zrozumieniem specyfiki problemu na swojej uczelni. Dobrze przygotowany wniosek powinien odzwierciedlać realne potrzeby oraz wyzwania stojące przed uczelnią, a także zaprezentować konkretne, przemyślane rozwiązania. Takim rozwiązaniem jest nadanie zajęciom wymiaru praktycznego, zwłaszcza dotyczącym przedmiotów związanych z zarządzaniem oraz biznesem. Idealnym do tego celu środkiem są Branżowe Symulacje Biznesowe, będące wiodącym narzędziem symulacyjnym z zakresu edukacji biznesowej w Polsce.
Link do informacji o projekcie: https://www.gov.pl/web/ncbr/efektywne-zarzadzanie-uczelnia-w-celu-minimalizowania-zjawiska-outu
Zachęcamy do skorzystania z możliwości pozyskania dofinansowania w ramach konkursu 'Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-out’. Poznaj bliżej Branżowe Symulacje Biznesowe i skontaktuj się z naszym zespołem – chętnie odpowiemy na wszystkie pytania.
Data publikacji