Kurs analizy danych jest oferowany przez wiele szkół biznesowych, aby nauczyć studentów analizowania danych, identyfikowania istotnych informacji oraz podejmowania strategicznych decyzji opartych na danych.
Emlyon Business School poszła jednak o krok dalej, włączając symulacje biznesowe do programu kursu. Dzięki temu, studenci nie tylko zdobywają dane do analizy, ale również zyskują doświadczenie przedsiębiorcze. To podejście jest zgodne z filozofią nauczania tej szkoły: „nauka poprzez działanie i działanie poprzez naukę”, łącząc teorię z praktyką oraz elementami przedsiębiorczości.
O szkole
Historia Emlyon Business School sięga roku 1872, co czyni ją jedną z najstarszych szkół biznesowych w Europie. W 2023 roku znalazła się w rankingu Financial Times wśród 10 najlepszych szkół biznesowych w Europie. Szkoła kształci prawie 14 000 studentów ze 130 narodowości w swoich kampusach w Lyonie, Paryżu, Szanghaju i Mumbaju. Główną zasadą dydaktyczną szkoły jest motto: „We are makers” – co oznacza połączenie wiedzy akademickiej z doświadczeniem i eksperymentowaniem.
Analiza danych w praktyce
Aby nauczyć się analizy danych, studenci potrzebują zbioru danych, na którym mogą pracować. Jednak Profesor Rickie Moore, lider kursu i dyrektor programu MSc in Global Innovation & Entrepreneurship w Emlyon Business School, postanowił pójść o krok dalej niż korzystanie z przypadkowych zestawów danych i zdecydował się na wykorzystanie symulacji biznesowej, która nie tylko dostarcza danych, ale również daje kontekst menedżerski.
Dzięki takiemu podejściu, symulacje biznesowe pozwalają studentom wcielić się w rolę przedsiębiorców, co ułatwia zrozumienie potrzeby i wartości analizy danych w procesach decyzyjnych.
Organizacja kursu
Kurs trwał cztery tygodnie i był prowadzony online, z sesjami odbywającymi się raz w tygodniu. Oto co Profesor Moore mówił o swoim podejściu w trakcie trwania kursu:
„Chciałem połączyć teoretyczne koncepcje z praktycznym podejściem do tematu. Moim celem było nie tyle nauczenie studentów kodowania, co strategicznego podejścia do generowania i interpretacji danych. Platforma symulacyjna Revas była idealna – solidna, rozwinięta, ergonomiczna i wymagająca. Z każdą rundą studenci mogli rozszerzać swoje portfolio produktowe, jednocześnie generując coraz większy zbiór danych. Umożliwiło im to zapoznanie się z czterema podstawowymi zasadami analityki biznesowej: opisaniem, analizą, przewidywaniem i zaleceniem odpowiednich działań w celu poprawy wyników firmy”
Rozpoczęcie kursu zaczynało się od wprowadzenia kluczowych pojęć analizy danych. Następnie studenci w zespołach zarządzali wirtualnymi agencjami marketingu cyfrowego, podejmując decyzje w ośmiu rundach symulacyjnych (każda odpowiadała jednemu miesiącowi). Co rundę otrzymywali zestaw danych z różnych obszarów biznesowych (np. finanse, HR, sprzedaż, konkurencja), które wspierały ich procesy decyzyjne. Zadaniem studentów było odpowiedzenie na pytania związane z różnymi typami analizy danych, aby zrozumieć sytuację ich firm i usprawnić strategie biznesowe. Kurs zakończył się prezentacją wyników zespołów i lekcji wyniesionych z symulacji.
Rezultaty kursu
Głównym celem było pokazanie studentom, jak analiza danych może wspierać podejmowanie decyzji biznesowych, oraz dostarczenie im praktyki w analizie danych. Ela Szczepaniak, reprezentująca Revas, podsumowuje:
„Studenci nauczyli się, jak przekładać teoretyczne koncepcje na realne działania. Powtarzając proces analizy danych w symulacjach i wcielając się w rolę właściciela biznesu, mogli lepiej zrozumieć praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.”
Studenci również podkreślali, że realizm symulacji i konkurencja w grupie uczyniły naukę bardziej angażującą i wartościową.
Ale co na ten temat mieli do powiedzenia studenci? Oddajmy im głos, aby powiedzieli nam, co o tym myślą:
„Symulacja Revas była wzbogacającym doświadczeniem. To kompleksowe oprogramowanie oferuje unikalną możliwość zarządzania fikcyjną firmą, uwzględniając różne aspekty interdyscyplinarne istotne dla zarządzania biznesem. To angażujące doświadczenie pozwala na głębokie zrozumienie skutków każdej decyzji dla wszystkich interesariuszy. Revas promuje holistyczne i strategiczne podejście, oferując jaśniejsze zrozumienie dynamiki i wyzwań związanych z zarządzaniem firmą.”
– Arthur Morel, Student Emlyon Business School
Sprawdź czy symulacje sprawdzą się w Twojej szkole!
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i szukasz innowacyjnych pomysłów na upraktycznienie lekcji w Twojej szkole, zapraszam Cię do kontaktu!
Napisz do mnie kwiercinski@revas.pl lub zadzwoń na 574 933 233 Podczas kilkuminutowej rozmowy sprawdzimy, czy nasze rozwiązania będą w stanie Ci pomóc.
Kamil Wierciński – koordynator ds. współpracy ze szkołami i uczelniami
Współpraca
Listopad 2023 – teraz
Wykorzystane symulacje:
Zarządzanie firmą
Planowanie biznesu
Zarządzanie finansami osobistymi
Liczba przeszkolonych nauczycieli
1
Liczba uczniów, która przeszła przez symulacje
715