Celem konkursu było wykształcenie postaw przedsiębiorczych u uczniów szkół ponadpodstawowych oraz promocja wykorzystania nowoczesnych rozwiązań w edukacji przedsiębiorczości, biznesu i zarządzania.
Konkurs nauczył mnie tego, że aby dobrze prowadzić firmę należy dobrze analizować rynek.
– Filip Buchomolski, uczeń, Zespół Szkół Technicznych w Mikołowie
„W konkursie nauczyłem się przede wszystkim współpracy. Bez tego ciężko byłoby dojść do finału. Nauczyłem się też tego, że trzeba walczyć do samego końca!” – Dawid Borkowski, uczeń, Technikum nr 2 w Tychach
„Konkurs oprócz nauczenia mnie praktycznej wiedzy o świecie biznesu dał mi fantastyczne doświadczenie pracy w grupie, gdzie mogliśmy konsultować swoje rozwiązania oraz ustalać najlepsze wersje decyzji.” – Jakub Motyka, uczeń, IX Liceum Ogólnokształcące im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie
Organizatorami konkursu byli: Revas – Branżowe Symulacje Biznesowe, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Centrum GovTech.
Swojego patronatu nad konkursem udzielili: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Konfederacja Lewiatan, Fundacja Edtech Poland, MeinTech, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Ośrodek Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych, Energylandia, Instytut Badań Edukacyjnych, Laboratoria przyszłości, Zintegrowany System Kwalifikacji, Odznaka+.
Wirtualny biznes, realne kompetencje dzięki symulacjom
Konkurs przeprowadzony został z wykorzystaniem symulacji Biura podróży od Revas – Branżowe Symulacje Biznesowe. Dzięki symulacji uczniowie mogli na własnej skórze doświadczyć tego jak działa biznes.
Gra podzielona jest na rundy, z których każda to jeden wirtualny miesiąc działalności. W ramach symulacji uczestnicy podejmują realne decyzje biznesowe zarządzając wirtualnym przedsiębiorstwem doświadczając biznesu m.in.: tworzą stanowiska pracy, zatrudniają pracowników, ustalają wynagrodzenia, kupują sprzęt, inwestują w reklamę tradycyjną oraz internetową, ustalając ceny.
Symulacje na pewno dają możliwość sprawdzenia wiedzy w sposób praktyczny. Młodzież widzi, że podejmując konkretne decyzje, widzi konkretny wynik. Poprzez zabawę uczą się rzeczy poważnych. Takich, które pokażą im jak naprawdę w życiu funkcjonuje rynek. – mówi Dorota Więch-Zięba nauczyciel, Zespół Szkół Ekonomicznych w Brzozowie.
Dlaczego biznes i zarządzanie?
Nowy przedmiot biznes i zarządzanie ma zastąpić funkcjonujący od roku szkolnego 2022/2023 przedmiot Podstawy przedsiębiorczości. Dwa główne założenia, które płyną z wprowadzanej zmiany to: praktyczność realizowanych zajęć oraz podniesienie wagi przedmiotu poprzez wprowadzenie go jako przedmiotu maturalnego.
Zdecydowaliśmy się wprowadzić ten przedmiot dlatego, że słyszeliśmy takie zapotrzebowanie zarówno ze strony nauczycieli jak i uczniów do tego, aby było więcej przestrzeni do przekazania wiedzy, ale także do nauczenia kompetencji. Kompetencji kooperacji, kreatywności, krytycznego myślenia. – mówi Minister Justyna Orłowska, Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech – Szef Centrum GovTech.
Ministerstwo już zapowiedziało, że 30% matury z tego przedmiotu będzie w formie projektu, co już wydaje się bardzo ciekawym podejściem do nowego przedmiotu. Bardzo nas cieszy, jako nauczycieli obecnych podstaw przedsiębiorczości to, że zostaje to także utrzymane na poziomie podstawowym. Każdy w trakcie swojej edukacji w szkole ponadpodstawowej spotka się z tymi zagadnieniami ekonomicznymi w trochę szerszej skali niż dotychczas. – Szymon Jakóbik, nauczyciel, III Liceum Ogólnokształcące z oddziałami dwujęzycznymi w Zabrzu
Myślę, że jest to świetny pomysł. Naprawdę brakowało mi na lekcjach takiego praktycznego wprowadzenia do przedsiębiorczości, bo bardzo się tym tematem jako młody przedsiębiorca interesowałem. Nie miałem gdzie tej wiedzy czerpać – nie mam przedsiębiorców w rodzinie, nie znam takich osób za dużo… Fajnie byłoby na lekcjach dowiedzieć jak w tym środowisku pracować, jak zdobywać nowe doświadczenia, od kogo, gdzie itd. I myślę, że ten przedmiot to umożliwi. – Fabian Dudkiewicz, uczeń, TEB Edukacja Bełchatów
Rozgrywka finałowa
O tytuł najlepszego wirtualnego menedżera walczyły zespoły z:
- Technikum nr 2 w Tychach
- Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Brzozowie
- TEB Edukacja Bełchatów
- Zespołu Szkół Licealnych i Agrotechnicznych im. Leona Janty – Połczyńskiego w Tucholi
- Technikum Ekonomicznego Nr 5 w Warszawie
- Zespołu Szkół Technicznych w Sędziszowie Małopolskim
- III Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Zabrzu
- IX Liceum Ogólnokształcącego im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie
- Zespołu Szkół Technicznych w Mikołowie
W dniu finału rozegrali oni 6 rund symulacji, które są równe 6 wirtualnym miesiącom prowadzenia działalności. Wyniki zmieniały się z rundy na rundę, a zacięta walka trwała do samego końca.
Oprócz doświadczenia i wspaniałej możliwości rozwinięcia swoich umiejętności menedżerskich, każdy z finalistów oraz ich opiekunów otrzymał atrakcyjne nagrody. Wśród nich znalazły się m.in. gadżety elektroniczne, bilety do Energylandii czy książki o tematyce biznesowej.
Wyniki finału
Podium prezentowało się następująco:
Miejsce 1: Zespół travelexpert z Zespół Szkół Ekonmicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Brzozowie
Uczniowie: Kacper Wilusz, Aleksandra Bacior, Bartłomiej Owsiany Opiekun: Dorota Więch – Zięba
Miejsce 2: Zespół Flydragon z Technikum nr 2 w Tychach
Uczniowie: Dominik Chojecki, Dawid Borkowski, Krzysztof Matyaszczyk Opiekun: Roman Kowalkowski
Miejsce 3: Zespół Pod palmami z IX Liceum Ogólnokształcące im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie
Uczniowie: Mateusz Chmieliński, Jakub Motyka, Jakub Gondek Opiekun: Marta Brodzik
Wszystkim finalistom gratulujemy uporu, zaangażowania, umiejętności analizy i dostosowywania swoich strategii do zmieniających się warunków rynkowych. Wasze umiejętności były ponadprzeciętne! Jesteśmy pewni, że w przyszłości będziecie świetnymi właścicielami oraz managerami najlepszych firm w Polsce. A może i nawet na świecie!
Data publikacji