Zapytaliśmy użytkowników Branżowych Symulacji Biznesowych jakie są najczęstsze obawy lub przeszkody z którymi spotkali się przy próbie wdrożenia symulacji do ich szkół. Wszystko po to, by pomóc je pokonać! Sprawdź nasze propozycje.
Nasze mini badanie wykazało, że pomimo różnych rozmiarów czy specjalizacji, każda szkoła boryka się z bardzo podobnymi problemami: brakiem funduszy, niechęcią dyrekcji do zmian, czy brakiem czasu na realizację dodatkowych zadań w czasie lekcji. Przeanalizowaliśmy je dokładnie z zespołem i okazało się, że możemy już teraz pomóc w ich rozwiązaniu. Jak? Zachęcamy do lektury!
Brak funduszy w szkole na zakup symulacji
Niejednokrotnie słyszymy od nauczycieli, że bardzo chcieliby wprowadzić Branżowe Symulacje Biznesowe w szkole lub kontynuować współpracę z Branżowymi Symulacjami Biznesowymi ale budżet szkolny jest ograniczony.
W związku z tym podpowiadamy jak finansowane są abonamenty na dostęp do Branżowych Symulacji Biznesowych w różnych szkołach w kraju:
- Paragraf na pomoce szkolne: „Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek”. Bardzo często wyciśnięty do ostatniej kropli, nie mniej jednak jest to pierwsze możliwe miejsce z którego można sfinansować zakup symulacji.
- Paragraf szkoleniowy: „Szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej”. W związku ze szkoleniem nauczycieli na Certyfikowanych Trenerów Branżowych Symulacji Biznesowych istnieje możliwość zakupu usługi szkoleniowej, w ramach której nauczyciel po zakończonym szkoleniu otrzymuje czasowy dostęp do symulacji jako materiał do szkolenia. Paragraf ten niejednokrotnie jest znacznie mniej wykorzystany niż inne w szkole.
- Rada rodziców. Wielu (przedsiębiorczych) nauczycieli szuka finansów poza podstawowym budżetem szkolny, aby uatrakcyjnić zajęcia swoim uczniom. I tak zakup abonamentu na Branżowe Symulacje Biznesowe jest realizowany z budżetu Rady rodziców.
- Projekty krajowe i unijne. Nauczyciele szukając finansowania na wprowadzenie innowacyjnych metod dydaktycznych bardzo często poszukują finansowania zewnętrznego w postaci projektów i grantów m.in.: z Narodowego Banku Polskiego w ramach programu edukacji ekonomicznej, Aktywna Tablica, Erasmus, projekty UE dotyczące rozwoju szkoły, nowych kierunków itp.
Brak chęci ze strony dyrekcji na wprowadzenie Branżowych Symulacji Biznesowych do szkoły
Czasami w rozmowie z nauczycielami słyszymy, że Oni chcieliby wprowadzić symulacje na swoje lekcje ale Dyrekcja ma pewne opory. W związku z tym postanowiliśmy przygotować 6 argumentów, które mogą przekonać Dyrekcję do zakupu symulacji:
- Promocja szkoły
Innowacyjne narzędzie, wzbogacające kierunek, nastawione na potrzeby pokolenia Z
- Certyfikat Innowatora Branżowej Przedsiębiorczości
Każda szkoła korzystająca z Branżowych Symulacji Biznesowych otrzymuje certyfikat Innowatora Branżowej Przedsiębiorczości, który potwierdza nowoczesność i praktyczność placówki w prowadzeniu zajęć z szeroko rozumianej przedsiębiorczości.
- Nauczyciele – Certyfikowani Trenerzy Branżowych Symulacji Biznesowych
Każdy przeszkolony nauczyciel, po zdaniu egzaminu otrzymuje certyfikat Trenera Branżowych Symulacji Biznesowych, co przekłada się na jeszcze bardziej wyszkoloną i doświadczoną kadrę dydaktyczną.
- Kompetencje 4K
Uczniowie w trakcie zajęć z wykorzystaniem Branżowych Symulacji Biznesowych zdobywają kluczowe przyszłości – 4K (krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja, kooperacja)
- Praktyczne umiejętności biznesowe uczniów
Uczniowie w trakcie zajęć zakładają i prowadzą swoje wirtualne firmy, podejmują realistyczne decyzje biznesowe, analizują wyniki, wyciągają wniosku oraz uczą się na swoich błędach i błędach kolegów i koleżanek z klasy.
- Grywalizacja na lekcjach
Dzięki wprowadzeniu Branżowych Symulacji Biznesowych na lekcje, nauczyciel wprowadza grywalizację, która ma bezpośrednie przełożenie na zaangażowanie uczniów.
- Branżowe Symulacje Biznesowe nie są drogie
W przeliczeniu na ucznia to koszt 15 zł brutto, są też dostępne inne konfiguracje.
Brak czasu na realizację zajęć z wykorzystaniem symulacji
Podczas rozmów z nauczycielami pojawiają się czasami stwierdzenia, że podstawa programowa przedmiotów (np. podstaw przedsiębiorczości) jest tak naładowana, że nie ma kiedy realizować zajęć z wykorzystaniem Branżowych Symulacji Biznesowych. Przyszłość rysuje się w kolorowych barwach, gdyż nowy przedmiot Biznes i zarządzanie wprowadza bardzo duży nacisk na praktykę oraz daje możliwość wprowadzenia klas z rozszerzonym biznesem i zarządzaniem zdawanym na maturze. Ponadto w podstawie programowej nowego przedmiotu Biznes i zarządzanie nie ma wskazania liczby godzin przeznaczonych na konkretne zagadnienie znajdujące się w podstawie. To otwiera możliwości dostosowania programu nauczania do potrzeb nauczyciela, który chciałby wprowadzić większy nacisk na zajęcia z wykorzystaniem symulacji.
Brak klasy komputerowej w szkole dostępnej na lekcje inne niż informatyka
Zdarza się, że nauczyciele przedmiotów podstaw przedsiębiorczości lub innych zgłaszają, że na co dzień mają problem z dostępem do klasy komputerowej i to uniemożliwia im prowadzenie zajęć z wykorzystaniem Branżowych Symulacji Biznesowych.
Poniżej przedstawiamy podpowiedzi w jaki sposób można ten problem rozwiązać:
- Zajęcia z wykorzystaniem symulacji realizowane są w formule teoria – praktyka. W części teoretycznej nauczyciel przekazuje co należy zrobić w konkretnej rundzie decyzyjnej, natomiast w części praktycznej uczniowie podejmują decyzje w symulacji. W przypadku braku sali komputerowej istnieje możliwość przeprowadzenia lekcji teoretycznej w “zwykłej” sali lekcyjnej, gdzie nauczyciel na ekranie wyświetla zakres zadań dla uczniów w symulacji, tłumaczy wszystkie elementy, w kolejnych rundach decyzyjnych tłumaczy wyniki. Uczniowie w formie zadania domowego mają podjąć decyzje w symulacji w części praktycznej do kolejnych zajęć.
- Zajęcia z wykorzystaniem komputerów przenośnych uczniów. Nauczyciel może poprosić uczniów o przyniesienie na lekcję prywatnych komputerów przenośnych. Wystarczy 1 komputer na zespół co w przypadku zespołów np. 3 osobowych oznacza, że jeden uczeń powinien przynieść swój komputer raz na trzy lekcje.
- Zajęcia z wykorzystaniem urządzeń mobilnych – tablet, smartfon. Większość uczniów posiada tego typu urządzenia cyfrowe, co umożliwia im podejmowanie decyzji w trakcie lekcji na swoich urządzeniach.
Masz inne obawy związane z symulacjami biznesowymi? Daj nam znać. Postaramy się pomóc je rozwiązać. 🙂
Kategoria
Data publikacji