Wiele instytucji stoi aktualnie przed niełatwym zadaniem zrealizowania praktyk zawodowych zdalnie. Aby ułatwić ten proces przygotowaliśmy instrukcję, która krok po kroku przedstawi etapy realizacji praktyk w formie wirtualnego przedsiębiorstwa.
Nie od dzisiaj wiadomo, że nauka przez praktykę jest najlepszym sposobem na zdobycie realnego doświadczania zawodowego. Dlatego też postanowiliśmy zebrać w całość nasze doświadczenia w tym zakresie i stworzyć ten artykuł na przykładzie Branżowych Symulacji Biznesowych. Jesteśmy przekonani, że po lekturze artykułu każdy znajdzie w nim coś, co może zaadaptować w swojej placówce.
Zacznijmy od początku – podstawa prawna
Uwaga! Aktualnie realizowanie praktyk w formie wirtualnego przedsiębiorstwa jest nadal możliwe.
Poniżej przedstawiamy przepisy obowiązujące na dzień 19.11.2021 r.
Minister Edukacji i Nauki rozporządzeniem zmieniającym z dnia 9 listopada 2021 r. (Dz.U. poz. 2047) przedłużył możliwość realizowania praktyk w formie m. in. wirtualnego przedsiębiorstwa do dnia 31 sierpnia 2022 r. jednak pod pewnymi warunkami:
– dotyczy to tylko sytuacji zawieszenia zajęć w jednostce oświatowej przez dyrektora z uwagi na sytuację epidemiologiczną, gdy istnieje potrzeba zapewnienia możliwości zaliczenia praktyk zawodowych w inny niż tradycyjny sposób
Podstawa prawna:
rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach – Dz.U. z 2020 r., poz. 1604
§ 18 ust. 2a. Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną może być zagrożone zdrowie uczniów.
ust. 2b. Zgoda i opinia, o których mowa odpowiednio w ust. 2 i 2a, mogą być wydane także ustnie, telefonicznie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności. […]
Podstawa prawna:
rozporządzenie MEN z dnia 20.03.2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 – Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.
§ 1 ust. 1. „W okresie ograniczenia funkcjonowania jednostki systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, dyrektor jednostki systemu oświaty odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki, w tym zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć […]”
§ 4 ust. 1a „Do dnia 31 sierpnia 2022 r. praktyki zawodowe uczniów techników, szkół policealnych i branżowych szkół II stopnia mogą zostać zaliczone również w przypadku, gdy uczeń:
3) zrealizuje praktyki zawodowe w formie projektu edukacyjnego, we współpracy z pracodawcą lub osobą prowadzącą indywidualne gospodarstwo rolne, lub w formie wirtualnego przedsiębiorstwa.”
1. Branżowe Symulacje Biznesowe – na czym to polega
Branżowe Symulacje Biznesowe to narzędzia, dzięki którym uczniowie zakładają i prowadzą wirtualne przedsiębiorstwa w branży, w której się uczą.
Technicznie wygląda to tak, że nauczyciel, który ma być opiekunem praktyk dla np. 21 osób, dzieli grupę na zespoły. Przykładowo, tworzy 7 zespołów 3-osobowych, a te 7 zespołów zakłada i prowadzi 7 wirtualnych przedsiębiorstw w jednej branży, działając na jednym, konkurencyjnym rynku. Istnieje również możliwość zakładania firm prowadzonych przez uczniów indywidualnie. Uczniowie lub zespoły uczniowskie podejmują decyzje biznesowe w ramach rundy. W symulacji zaimplementowano 12 rund. Każda runda decyzyjna to jeden wirtualny miesiąc.
Po każdej rundzie decyzyjnej uczniowie otrzymują wyniki dot. działań swoich i konkurencji np. wielkość popytu na usługi, przychody, koszty, liczba świadczonych usług czy poziom cen na rynku. Więcej nt. symulacji można obejrzeć na naszym kanale YouTube.
Na podstawie wyników z symulacji oraz rozporządzenia MEN z 12.08.2020 szkoły mają podstawy do zaliczenia praktyk zawodowych uczniów.
2. Wybierz pakiet dostępu
Aby szkoła mogła skorzystać z Branżowych Symulacji Biznesowych realizując praktyki zawodowe należy określić liczbę uczniów, branż oraz nauczycieli do przeszkolenia. Przygotowaliśmy 5 gotowych propozycji, a każdą z nich w razie potrzeby można dowolnie modyfikować.
- Pakiet Mini (60 uczniów / 1 branża)
- Pakiet Basic (120 uczniów / 3 branże)
- Pakiet Standard (180 uczniów / 5 branż)
- Pakiet Plus (300 uczniów / 7 branż)
- Pakiet VIP (nielimitowana liczba uczniów / 16 branż)
Szczegółowe informacje o pakietach są dostępne na stronie revas.pl/cennik.
3. Przeszkól nauczycieli na Certyfikowanych Trenerów Branżowych Symulacji Biznesowych Revas
Nauczyciele będą nadzorowali realizację praktyki zawodowej w formie wirtualnego przedsiębiorstwa. Każda szkoła dokonując zakupu pakietu może wydelegować określoną w pakiecie liczbę nauczycieli na szkolenie certyfikujące, które składa się z trzech części:
- Szkolenie teoretyczne – obejrzenie filmów nt. Branżowych Symulacji Biznesowych Revas.
- Egzamin teoretyczny.
- Szkolenie praktyczne – 3-godzinne spotkanie online, podczas którego nauczyciele wcielają się w rolę uczniów i prowadzą wirtualne przedsiębiorstwa na przykładowej branży, żeby zapoznać się z zakresem merytorycznym i funkcjonalnościami symulacji.
4. Określ ścieżkę zaangażowania nauczyciela przy realizacji praktyk
W ramach realizacji zajęć z wykorzystaniem Branżowych Symulacji Biznesowych, na podstawie których zostanie podjęta decyzja o zaliczeniu praktyk zawodowych uczniów, należy określić ścieżkę zaangażowania nauczyciela (opiekuna praktyk).
- Ścieżka bierna, gdzie nauczyciel w ramach opieki nad grupą/klasą uczniów zakłada grę, ustala harmonogram decyzji w symulacji, generuje raport na zakończenie symulacji. Ta ścieżka jest mało angażująca dla nauczyciela, natomiast wiąże się z nią ryzyko, że na zakończenie symulacji okaże się, że część uczniów podeszła do tej formy zaliczenia praktyk stosunkowo swobodnie i nie podejmowała decyzji. W tej sytuacji uczeń, a w zasadzie nauczyciel, ma problem gdyż nie ma podstaw do zaliczenia praktyk zawodowych.
- Ścieżka czynna, gdzie nauczyciel w ramach opieki nad grupą/klasą uczniów zakłada grę, ustala harmonogram decyzji w symulacji, generuje raport na zakończenie symulacji oraz spotyka się uczniami na tzw. odprawy w celu przedyskutowania tego co się wydarzyło w poprzedniej rundzie oraz przedstawienia zadań do zrealizowania w najbliższej rundzie. Ścieżka ta mocniej angażuje nauczyciela, ale z drugiej strony daje możliwość nadzorowania postępów uczniów i bezproblemowego zaliczenia praktyk na zakończenie symulacji.
5. Określ podstawę zaliczenia praktyk
Każdy nauczyciel wykorzystujący symulacje jako formę zaliczenia praktyki zawodowej powinien określić podstawę zaliczenia praktyk oraz podstawę wystawienia oceny. Symulacja w swojej strukturze posiada ranking firm oraz dwie karty, które ułatwiają wystawienie oceny:
- Karta wyników, która co rundę ocenia wyniki uczniów i ich wirtualnych firm. Kartę wyników można porównać do regularnych sprawdzianów, ponieważ co rundę ocenia prowadzone przez uczniów wirtualne przedsiębiorstwa od strony finansów, zadowolenia klientów i pracowników, a także rozwoju firmy.
- Skumulowana karta wyników, która ocenia uczniów na przestrzeni całej rozgrywki. Jest to średnia z kart wyników za zrealizowane rundy.
6. Ustal harmonogram praktyk
Każdy nauczyciel w swoim panelu posiada możliwość zaplanowania harmonogramu praktyk tzn. ustalenia terminów rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych rund decyzyjnych. Przykładowo, jeżeli uczniowie mają zrealizować 4-tygodniowe praktyki, wówczas możemy rozłożyć w czasie podejmowanie decyzji w symulacji – dwie rundy decyzyjne w tygodniu np. runda 1 od poniedziałku do środy do południa, runda 2 od środy od popołudnia do piątku do wieczora. Analogicznie pozostałe rundy. W określonym terminie uczniowie powinni spotkać się w swoim zespole, wejść do symulacji, dokonać analizy danych i podjąć wszystkie decyzje.
7. Ustal prace dodatkowe
W momencie, gdy nauczyciel uzna, że treści w symulacji są niewystarczające by zaliczyć praktyki zawodowe, może wprowadzić dodatkowe zadania dla uczniów, które będą uzupełniać treści wynikające z samych symulacji. Poniżej kilka przykładów, które pokażą jak szkoły radzą sobie z tym tematem:
- W symulacji Firma transportowa uczniowie prowadzą wirtualne przedsiębiorstwa. W samej symulacji brakuje możliwości wystawienia dokumentów przewozowych, a nauczyciel chciałby, żeby uczniowie potrafili taki dokument wystawić. Dlatego też nauczyciel może poprosić uczniów o wystawienie dokumentów przewozowych do usług, które sprzedają w swojej firmie transportowej.
- Uczniowie technikum gastronomicznego zaczęli prowadzić wirtualne restauracje. W swojej ofercie posiadają różnorodne dania główne. Nauczyciele, chcąc wprowadzić dodatkowy element praktyk poprosili o przygotowanie dania o największym popycie.
- Szkoła kształcąca w zawodzie technik organizacji reklamy jako wirtualne przedsiębiorstwo wybrała agencję interaktywną. Uczniowie uczą się prowadzić własny biznes, który mogą założyć w przyszłości. Jako dodatkowe zadanie praktyczne każdy z nich ma zaprojektować komunikację w social media dla potencjalnego klienta wg. briefu przygotowanego przez nauczyciela.
8. Sporządź dokumentację potwierdzającą odbycie praktyk w formie wirtualnego przedsiębiorstwa
Potwierdzenie realizacji zajęć z wykorzystaniem symulacji i zaliczenie praktyk zawodowych na tej podstawie może zostać zrealizowane w dwojaki sposób:
- Bez dodatkowych opłat. Nauczyciel, którego szkoła posiada licencję na Branżowe Symulacje Biznesowe dokumentuje ze swojego panelu to, co się dzieje w symulacji. Robi zrzuty ekranu, wkleja do dokumentu i na koniec drukuje dokument, w którym pokazuje, że zajęcia z wirtualnym przedsiębiorstwem odbyły się i na tej podstawie zaliczył praktyki uczniom.
- Za dodatkową opłatą. Nauczyciel, który posiada wykupiony dostęp do modułu praktyk w Branżowych Symulacjach Biznesowych generuje raport na zakończenie rozgrywki w którym znajdują się takie informacje jak:
- Imię i nazwisko trenera (nauczyciela opiekuna)
- Data rozpoczęcia rozgrywki
- Data zakończenia rozgrywki
- Liczbę rozegranych rund
- Nazwę symulacji (branży)
- Nazwy zespołów oraz ich wyniki na przestrzeni rund
- Imiona i nazwiska osób będące członkami poszczególnych zespołów
Podsumowanie
Branżowe Symulacje Biznesowe to narzędzia, dzięki którym można prowadzić zajęcia w sposób praktyczny. Rozwiązanie podczas pierwszego lockdownu było rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, ORE, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz GovTech Polska. Symulacje posiadają również certyfikat jakości, który został wydany przez fińską instytucję oceniającą jakość narzędzi edukacyjnych – Education Alliance Finland.
Chcesz dowiedzieć się więcej nt. wdrożenia symulacji do swojej szkoły? Skontaktuj się z:
Kategoria
Data publikacji