Obecna sytuacja zmusza wiele szkół i uczelni do realizacji praktyk w formie online. Niestety, ze względu na „praktyczny” aspekt zajęć nie jest to takie proste. Sprawdź jak Zespół Szkół nr 6 w Suwałkach poradził sobie z tym zadaniem.
Klient
Zespół Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach prowadzi kształcenie w zawodach: technik pojazdów samochodowych, technik logistyk, technik reklamy, technik informatyk oraz technik technologii drewna. Dodatkowo, w ramach branżowej szkoły I stopnia kształci w zawodach: mechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik pojazdów samochodowych, kierowca mechanik oraz stolarz.
Szkoła podczas zajęć wykorzystuje nowoczesne metody kształcenia, a umiejętności uczniów stara się dostosować również do potrzeb lokalnych pracodawców poprzez dodatkowe koła naukowe czy szkolenia oraz kursy nadające uprawnienia.
Przyczyny wdrożenia Branżowych Symulacji Biznesowych do Zespołu Szkół nr 6 w Suwałkach
W szkole zdecydowano się na wykorzystanie symulacji przy praktykach zdalnych dla dwóch klas technika informatyka. Zajęcia odbywały się w grupach. „Każda grupa zrealizowała po 26 godzin zajęć zgodnie z zaplanowanym i omówionym wcześniej harmonogramem. Uczniowie byli zainteresowani efektami własnych decyzji biznesowych. Z niecierpliwością oczekiwali na wyniki finansowe oraz stopień wykorzystania zakupionych materiałów niezbędnych do wykonania ofert w firmie informatycznej. Uczestnicy praktyk wskazywali również, że podczas praktyki zawodowej online można było przećwiczyć mniej popularne, wręcz ryzykowne decyzje, których nie podjęliby w warunkach rzeczywistych.” – dodaje Pani Joanna.
Realizacja zdalnych praktyk odbywała się po zajęciach szkolnych na platformie MS Teams. Uczniowie spotykali się co dwa dni, aby realizować zadania określone w programie praktyki zawodowej. Dzięki tak stworzonemu harmonogramowi uczniowie mogli swobodnie podejmować decyzje, konsultować się z dogodny sposób, mieć czas na przemyślenie strategii działania.
Jak zorganizować praktyki online?
Ze względu na sytuację epidemiczną szkoła potrzebowała narzędzia, które umożliwiałoby zaliczenie praktyk online. Rozporządzanie MEN, które ukazało się w tym czasie rekomendowało m. in. formę wirtualnego przedsiębiorstwa, jako narzędzia do realizacji praktyki zawodowej. Jak przyznaje Pani Joanna Kalejta, nauczyciel ZS nr 6– „Ze względu sytuację pandemiczną, ale też konieczność realizacji praktyk zawodowych u pracodawców, najlepszych rozwiązaniem było skorzystanie z Branżowych Symulacji Biznesowych Revas, które umożliwiały pracę online, a jednocześnie pozwoliły na weryfikację wiedzy i umiejętności zawodowych.”
Co nauczyciele sądzą o symulacjach?
„Realizacja praktyki zawodowej z wykorzystaniem Branżowych Symulacji Biznesowych Revas przyniosła oczekiwane efekty. Pogłębiona została wiedza ekonomiczna młodych ludzi.”
„Obudowa merytoryczna pozwoliła uczniom na podejmowanie odpowiednich decyzji biznesowych, które skutkowały wysokimi wynikami finansowymi na koniec gry. Uczniowie również mieli szansę rywalizować ze sobą nawzajem, a nawet pomiędzy oddziałami klasowymi, by uzyskać jak najlepsze wyniki (np. w sprzedaży ofert). Planowali swoje działania, dążyli do wyznaczonego celu, czasem pomimo niespodziewanych trudności i niekorzystnych decyzji, starali się uzyskiwać w kolejnej rundzie wysoką pozycję w grze.
Zaskoczyło mnie dokładne kalkulowanie podejmowanych działań przez niektóre grupy, tworzenie specjalnych programów do obliczania zysków i ewentualnych strat oraz przemyślane decyzje związane z przewagą nad innymi grupami.”
Joanna Kalejta
Nauczyciel przedmiotów zawodowych
Zespół Szkół nr 6 w Suwałkach
Efekty i rezultaty
„Branżowe Symulacje Biznesowe Revas na pewno stanowią ciekawą alternatywę tradycyjnych praktyk zawodowych, ponieważ wartością dodaną są wskaźniki ekonomiczne i możliwość rozgrywania działań w wirtualnym świecie. A co za tym idzie, niekorzystne decyzje nie przynoszą tu bankructwa działalności, a mają za zadanie uświadomić uczniom trudność i odpowiedzialność związaną z prowadzeniem własnej firmy.
Jest znakomite rozwiązanie edukacyjne nie tylko na czas związany z pandemią, ale także w czasie realizacji zajęć dodatkowych związanych z przedsiębiorczością. Uczą praktycznego podejścia do prowadzenia działalności gospodarczej, z którą można zapoznać się w trakcie nauki w szkole ponadpodstawowej, a efekty wykorzystać w przyszłej pracy zawodowej” – podsumowuje Joanna Kalejta
Podsumowanie
Nasze symulacje mogą być wykorzystane m.in. jako narzędzie do zaliczenia praktyki zawodowej online w formie wirtualnego przedsiębiorstwa. Do tej pory z rozwiązania skorzystało ponad 1500 instytucji. Być może Twoja będzie kolejna? Sprawdź szczegóły organizacji tego typu zajęć na TUTAJ.
Kategoria
Data publikacji