Zespoły uczniowskie z Mielca oraz Koszalina zostały Mistrzami Polski w zarządzaniu wirtualnym przedsiębiorstwem z wykorzystaniem Branżowych Symulacji Biznesowych Revas – Salon kosmetyczny oraz Agencja eventowa.
W dniach 3 – 4 czerwca 2020 roku odbył się finał Szkolnych Mistrzostw Menedżerskich, gdzie o tytuł najlepszego zespołu uczniowskiego Polski walczyło 8 zespołów w kategorii Licea ogólnokształcące oraz 8 zespołów w kategorii Technika i Szkoły branżowe I stopnia. Tegoroczny finał był wyjątkowy jeżeli chodzi o formę. Dwa poprzednie odbyły się w murach WSPiA Rzeszowskiej Szkoły Wyższej. W tym roku organizatorzy ze względu na COVID-19 zdecydowali się na rozgrywkę online.
Podczas finału zespoły uczniowskie zarządzały wirtualnymi przedsiębiorstwami podejmujące realistyczne decyzje biznesowe i testując różne strategie wprowadzenia usług na rynek. Rywalizacja zarówno na rynku Salonów kosmetycznych jak i Agencji eventowych była bardzo zacięta, a walka o podium ważyła się do ostatniej rundy. W wyniku najlepiej podejmowanych decyzji zwyciężyły zespoły reprezentujące II Liceum Ogólnokształcącego w Mielcu (kategoria licea ogólnokształcące) oraz Technikum Zawodowe w Koszalinie (kategoria technika i szkoły branżowe I stopnia).
„Głównym celem konkursu jest wykształcenie postaw przedsiębiorczych u uczniów szkół ponadgimnazjalnych”
– wyjaśnia Prezes Zarządu Fundacji Przedsiębiorczości Revas Elżbieta Szczepaniak, organizator konkursu. „Każdy z finalistów podkreśla, że dzięki konkursowi zrozumieli, że prowadzenie biznesu jest bardzo trudne i wymagające, natomiast daje wiele satysfakcji z osiąganych wyników. Mamy nadzieję, iż udział w konkursie spowoduje, że uczniowie wybiorą studia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem lub założą własny biznes i będą go prowadzić z powodzeniem w przyszłości” – dodaje Elżbieta Szczepaniak.
Wirtualna gra, realne decyzje
Rozgrywka to także dobry czas na pokazanie uczniom nie tylko prawdziwych zasad biznesu, ale także możliwość sprawdzenia ich umiejętności w sytuacjach, które wymagają podjęcia kluczowych decyzji. „Zostaliśmy poddani próbie współpracy, pomysłowości, podejmowania decyzji pod presją czasu i i umiejętności. Jak się okazało, każdy najmniejszy błąd, niewiarygodnie rzutował na końcowe wyniki. Wszyscy walczyli czym mogli, a konkurencja obawiała się niespodziewanych zagrań. Presja pod jaką byliśmy, dała nam możliwość wpaść na nieszablonowe pomysły rozwoju, który normalnie, by nie nastąpił – to jest chyba najpiękniejsze.” – relacjonuje Ewa Ożóg, uczennica Technikum TEB Edukacja w Krakowie.
Formuła konkursu Szkolne Mistrzostwa Menedżerskie
Konkurs jest podzielony na 3 etapy. Pierwszy to specjalne szkolenie dla nauczycieli pozwalające poznać im zasady gry i możliwości symulatorów biznesowych. Drugi etap to trwająca dwa miesiące uczniowska rozgrywka eliminacyjna prowadzona przez Internet. Podczas tej części każdy zespół musiał podejmować decyzje biznesowe w tygodniowych okienkach decyzyjnych. Szkolne Mistrzostwa Menedżerskie były rozgrywane w dwóch kategoriach: licea ogólnokształcące oraz technika i szkoły branżowe I stopnia.
Trzecim etapem był finał, do którego zakwalifikowało się 16 najlepszych zespołów. Warto wspomnieć, że w samych eliminacjach brało ich udział aż 128! W finale udział wzięli uczniowie z Białobrzeg, Białegostoku, Gliwic, Koszalina, Krakowa, Kwidzyna, Lublina, Łańcuta, Mielca, Przemyśla, Tarnowskich Gór i Warszawy.
Formułę konkursu doceniają nie tylko liczne instytucje, ale także opiekunowie zespołów: „Konkurs Szkolne Mistrzostwa Menedżerskie bez wątpienia angażuje uczniów na „całego”. Podczas trwania symulacji współpracują ze sobą, dzielą się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem jak również wspólnie opracowują strategię i taktykę dalszych działań. W każdej rundzie bardzo odpowiedzialnie i emocjonalnie podchodzą do podejmowania decyzji, potrafią wyciągać wnioski i planować dalsze działania niejednokrotnie pod presją czasu. Uważam, że w tym konkursie wszyscy wygrywają – każdy uczestnik zdobywa wiedzę, umiejętności i doświadczenie, które jest niezbędne do funkcjonowania w dzisiejszej gospodarce.” – Barbara Pieróg, nauczyciel II Liceum Ogólnokształcącego w Mielcu.
– Branżowe Symulacje Biznesowe naśladują konkurencyjny, ciągle zmieniający się rynek. W odróżnieniu od nauki tradycyjnej, opartej na podręcznikach teoretycznych, ćwiczenie symulacyjne umożliwia uczniom czy menedżerom naukę i zdobywanie doświadczenia poprzez podejmowanie realistycznych decyzji biznesowych. Dzięki udziałowi w konkursie uczniowie zarządzali wirtualnymi przedsiębiorstwami, zdobywając przy tym realne kompetencje – tłumaczy Wojciech Pitura z Revas Branżowe Symulacje Biznesowe, administrator konkursu.
Zwycięzcy konkursu Szkolne Mistrzostwa Menedżerskie
Kategoria: Licea ogólnokształcące
- Zespół Basia Beauty z II Liceum Ogólnokształcącego w Mielcu
(Tomasz Siembab, Kacper Czuchra, Bartosz Michoń, opiekun: Barbara Pieróg) - Zespół Royal Beauty z IX Liceum Ogólnokształcącego w Lublinie
(Jan Demkowski, Tymoteusz Niewiadomski, Filip Wójtowicz, opiekun: Małgorzata Kowalczyk) - Zespół Bello z II Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowskich Górach
(Maciej Żurecki, Karol Ligarski, Łukasz Pasek, opiekun: Elżbieta Tomaszewska)
Kategoria: Technika i szkoły branżowe I stopnia
- Zespół Heliopartco. z Technikum Zawodowego w Koszalinie
(Mariusz Klimas, Szymon Darnielewicz, Wojciech Markiewicz, opiekun: Tomasz Sobczyk) - Zespół Speeder z Technikum TEB Edukacja w Krakowie
(Ewa Ożóg, Bartosz Nowicki, Roksana Piszczek, opiekun: Krzysztof Ciurka) - Zespół KASIA z Technikum Łączności nr 14 w Krakowie
(Przemysław Szczepaniak, Jakub Ajchler, Dawid Wajda, opiekun: Halina Siemińska)
Kategoria
Data publikacji