Zapytaliśmy wykładowców Publicznych Uczelni Zawodowych o to jak pracują z Branżowymi Symulacjami Biznesowymi na swoich zajęciach. Sprawdź sam!
Polskie szkolnictwo wyższe stoi przed wyzwaniami związanymi z przemianami zachodzącymi w Polsce i Europie. Uczelnie mają przygotowywać swoich absolwentów do wejścia na rynek pracy. Ważnym elementem życia społeczno-gospodarczego jest także własna działalność gospodarcza, która stanowi kwintesencję przedsiębiorczości. Uczelnie powinny zatem dobierać takie metody nauczania, które będą dopasowane do wymogów rynku. A te zmieniają się dynamicznie. Aktualnie obserwuje się wzrost zapotrzebowania na umiejętności miękkie: kreatywność, umiejętność analizowania danych, umiejętność szybkiego podejmowania decyzji pod presją czasu. Dzięki BSB Revas studenci funkcjonując w predefiniowanej, wirtualnej rzeczywistości kształtują kompetencje przyszłości. Praktyczne zajęcia z symulatorem biznesu dają studentom możliwość zmierzenia się z realistycznymi problemami, z którymi muszą radzić sobie przedsiębiorcy i managerowie. Nobilitujący jest fakt, że coraz częściej polskie uczelnie publiczne, wybierają Branżowe Symulacje Biznesowe Revas jako narzędzie dopasowane do wizji edukacji w trzeciej dekadzie XXI w.
Symulacje biznesowe na zajęciach przedsiębiorczości, ale także…
BSB Revas są wykorzystywane na różnych przedmiotach – najczęściej związanych z przedsiębiorczością, prowadzeniem biznesu, marketingiem, analizą ekonomiczną. Nie brakowało jednak także zastosowania gier symulacyjnych w niekonwencjonalnych, autorskich projektach. „Branżowe Symulacje Biznesowe Revas – wykorzystywaliśmy na przedmiocie „Praktyki open space”. Zazwyczaj zapraszaliśmy na nie praktyków biznesu, ale w mijającym roku nie było takiej możliwości. Symulacje stały się zatem naturalną alternatywą. Dzięki oprogramowaniu Revas studenci mieli możliwość pracować w symulowanym środowisku pracy i ich reakcje były naprawdę pozytywne” – mówi mgr Karolina Kalińska z Państwowej Akademii Nauk Stosowanych we Włocławku.
Praktyka ponad wszystko
Zdecydowana większość wykładowców jako jedną z najważniejszych zalet symulacji wskazuje możliwość realizacji zajęć praktycznych, które są oceniane jako ciekawsze i bardziej angażujące. Dr hab. Sebastian Stępień, prof. UEP z Akademii Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile, tłumaczy: „zajęcia odbywają się w formie laboratorium, podczas których studenci połączeni w małe grupy podejmują decyzje, a następnie wspólnie analizujemy wyniki takich decyzji. Taka forma zajęć jest ceniona przez studentów jako bliska praktyce gospodarczej, bardziej interesująca, wymagająca samodzielnego myślenia i aktywizująca do działania. Wraz z uzupełniającym komentarzem prowadzącego wykładowcy stanowi kompleksowe podejście do procesu zarządzania firmą i analizy wyników ekonomicznych”.
Branżowe Symulacje Biznesowe Revas w ocenie Polskiej Komisji Akredytacyjnej
Wykorzystywanie Branżowych Symulacji Biznesowych Revas na zajęciach ze studentami mocno rekomenduje dr Monika Łęska z Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II. „Zdecydowanie rekomenduję moim kolegom wykładowcom wykorzystywanie symulacji na zajęciach głównie z powodu ich praktycznego aspektu. Niedawno moje zajęcia były oceniane przez Polską Komisję Akredytacyjną. Wykorzystanie symulacji oceniono bardzo pozytywnie wskazując, że jest ona nie tylko korzyścią dla studentów (z uwagi na jej praktyczny charakter), ale również dla nauczycieli/wykładowców – dając im możliwość rozwoju/udoskonalenia procesu nauczania-uczenia się z wykorzystaniem różnorodnych metod, form i środków kształcenia. Szczególnie potrzebnych teraz, kiedy stoimy w obliczy wyzwań związanych z koniecznością wprowadzenia w tym obszarze metod aktywnych, metod projektów, uczenia przez symulację, grywalizacji zajęć głównie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii”.
Zdrowa rywalizacja
mgr Paulina Rydwańska z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu zwraca uwagę na aspekt rywalizacji, która poprawia przyswajanie wiedzy praktycznej. „Studenci mają możliwość sprawdzić konsekwencje swoich decyzji w praktyce, a dzięki elementowi rywalizacji, są dodatkowo zmotywowani do poszukiwania najlepszych strategii zarządzania przedsiębiorstwem”. W podobnym tonie wypowiada się mgr Joanna Olszowy z Państwowej Uczelni Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu – „z pewnością zajęcia są bardziej kreatywne i uczą logicznego myślenia. Studenci chętniej wykonują polecenia i rodzi to między nimi fajny sposób rywalizacji. Każdy gracz musi być zaangażowany”.
Edukacyjne gry decyzyjne znacząco zwiększają efektywność nauki
Dr Marcin Krupa z Małopolskiej Uczelni Państwowej im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu podkreśla naukowe wytłumaczenie zastosowania metody symulacji w procesie dydaktycznym. Zgodnie z założeniami stożka doświadczenia Dale’a – gry edukacyjne „zwiększają efektywność nauki z ok. 5-10% do 70-80%”. Karolina Pawlusiak (MUP w Oświęcimiu) dostrzega zaś zaletę możliwości realizacji zajęć w formie off-line, on-line oraz mieszanej – „Studentki i Studenci realizują część zadań samodzielnie w domu, co w czasach pandemii jest wskazane”.
Symulacje biznesowe pomagają kreować kompetencje przyszłości
mgr Paulina Rydwańska zwraca uwagę na kształtowanie dzięki BSB Revas, tak ważnych dziś kompetencji przyszłości. „Zdecydowanie polecam wykorzystanie symulacji na zajęciach! Jest to narzędzie, które bardzo dobrze trafia do młodych ludzi. Studenci mają możliwość sprawdzić się, w zależności od modułu w wybranych rolach i lepiej poznać obowiązki wynikające z pełnienia danej funkcji. Warto również wspomnieć o nabywanych kompetencjach w ramach pracy grupowej. Uważam, że symulacje poprzez ”zabawę” wyposażają studentów w konkretną wiedzę, która ze względu na sposób jej przekazania zostanie z nimi na dłużej”. Dr Andrzej Kuciński z Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim dodaje: „symulacje biznesowe pozwalają studentom rozwijać umiejętności pracy w zespole, ale i sprawdzić się w roli lidera w grupie”. Dr Jolanta Kloc z Państwowej Akademii Nauk Stosowanych we Włocławku podkreśla możliwość kształtowania umiejętności miękkich, ale zauważa dodatkowo, że Branżowe Symulacje Biznesowe Revas dzięki przydzieleniu ról w zespole „uczą zespołowej odpowiedzialności za podejmowanie decyzji. W tradycyjnych projektach grupowych odpowiedzialność się rozmywa, a w konsekwencji szuka się winnych albo zrzuca się winę na innych członków zespołu”.
Wykładowca jako mentor i tutor biznesu
Zajęcia z wykorzystaniem Branżowych Symulacji Biznesowych różnią się od tradycyjnych zajęć teoretycznych. „Takie zajęcia różnią się przede wszystkim wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi w kształceniu studentów, co oczywiście nie sprowadza się jedynie do kwestii technologicznych, ale co najistotniejsze do dydaktyki. Jako Mentor w symulacji występuję w roli Tutora gdzie słucham, zadaję pytania i aktywnie wyjaśniam. Na zajęciach z wykorzystaniem symulacji możliwe jest wykorzystanie również Tutoringu rówieśniczego (Peer tutoringu) czyli szczególnej formy uczenia się opartego na współpracy, dzięki któremu zarówno ja jako Mentor/Tutor, jak i moi studenci rozwijamy swoją wiedzę i umiejętności. Wymienione metody (Tutoring/Peer Tutoring) są obecnie w fazie intensywnego rozwoju (zainteresowanie) zarówno na szczeblu ministerialnym jak i uniwersyteckim stanowiąc kierunek rozwoju dydaktyki” – zauważa dr Monika Łęska.
Wykładowcy korzystający z BSB Revas, częściej zaczepiani przez studentów!
Wykładowcy, którzy wprowadzili na swoje zajęcia symulacje biznesowe często przyznają, że zainteresowanie grywalizacją wychodzi daleko poza chęć zwykłego zaliczenia przedmiotu. Nie jest odosobnionym przypadkiem, że studenci przygotowując strategie biznesowe „bombardują” wykładowców pytaniami po zajęciach, na korytarzach czy w weekendy. Dr Jolanta Kloc potwierdza, że zajęcia z symulacjami generują tyle emocji, że studenci chcą więcej. „Studenci po pierwszych zajęciach byli tak zadowoleni, że ciągle pytali mnie „Pani Doktor czy będziemy jeszcze brali udział w symulacjach biznesowych?”. W końcu zapytałam ich czy by chcieli. Odpowiedzieli zdecydowanym ‘”TAK”.
Chcesz wypróbować rozwiązania Revas?
Nic prostszego – skontaktuj się z nami za pośrednictwem formularza.
Zdecydowana większość wykładowców – trenerów Revas poleca wykorzystywanie Branżowych Symulacji Biznesowych. „W pełni poleciłbym wykorzystanie symulacji biznesowych na zajęciach innym wykładowcom, przede wszystkim ze względu na duże zaangażowanie studentów oraz możliwość nauki przez doświadczanie” – dodaje dr Andrzej Kuciński, zaś dr hab. Sebastian Stępień, prof. UEP puentuje: „symulacje wychodzą naprzeciw oczekiwaniom studentów w zakresie połączenia wiedzy teoretycznej z praktyczną”. Więcej opinii i rekomendacji możesz znaleźć tutaj.
Zamiast zakończenia
Benjamin Frankilin w 1789 r. napisał słynne słowa: „Na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki”. Gdyby jeszcze żył, niewykluczone, że dodałby do tych dwóch rzeczy jeszcze jedną – zadowolenie studentów z wykorzystywania Branżowych Symulacji Biznesowych Revas na zajęciach 🙂
Case study
Data publikacji