Termin wdrożenia
Wrzesień 2022
Symulacja
Liczba przeszkolonych wykładowców
4
Liczba studentów korzystających z symulacji
1436
Uczelnia
Politechnika Łódzka to jedna z czołowych uczelni technicznych w Polsce, z ponad 75-letnią tradycją kształcenia przyszłych inżynierów w wielu dziedzinach. Obecnie oferuje 65 kierunków studiów w 12 dyscyplinach naukowych i w 2024 roku wykształciła ponad 10 000 studentów. Jej pozycję potwierdzają prestiżowe rankingi – w 2024 roku zajęła 5. miejsce wśród uczelni technicznych i 8. wśród uczelni publicznych według rankingu „Perspektywy”. Politechnika regularnie pojawia się także w międzynarodowych zestawieniach, takich jak QS, THE World University Ranking czy THE Impact.
Przegląd
Nasza współpraca z Politechniką Łódzką rozpoczęła się w 2022 roku i trwa nieprzerwanie do dziś, przynosząc wymierne efekty zarówno dla studentów, jak i kadry dydaktycznej.
Skupiliśmy się na rozwiązaniu kluczowych wyzwań, które wpływały na jakość i efektywność kształcenia:
- Zwiększenie zaangażowania studentów na zajęciach oraz ich satysfakcji z uczestnictwa, co przełożyło się na lepsze przyswajanie wiedzy i aktywny udział w procesie nauczania.
- Wprowadzenie praktycznego wymiaru do zajęć, zwłaszcza w obszarze przedsiębiorczości – tak, by wyjść poza formułę tradycyjnych wykładów teoretycznych.
- Optymalizacja organizacji zajęć praktycznych dzięki wdrożeniu intuicyjnego, cyfrowego narzędzia, z którego z łatwością mogą korzystać zarówno wykładowcy, jak i studenci.
- Zwiększenie satysfakcji wykładowców, którym oddano do dyspozycji narzędzie ułatwiające przekazywanie wiedzy w angażujący i nowoczesny sposób.
Punktem wyjścia była potrzeba aktywizacji studentów oraz znalezienia sposobu na nadanie zajęciom z przedsiębiorczości bardziej praktycznego charakteru – szczególnie na Wydziale Organizacji i Zarządzania. Uczelnia dostrzegła wyraźną lukę między teorią a praktyką, która demotywowała zarówno prowadzących, jak i samych studentów. Potrzebne było narzędzie, które pozwoliłoby przećwiczyć wiedzę.
Wyzwanie
Organizacja angażujących i praktycznych zajęć dla studentów to niełatwe zadanie – zwłaszcza gdy tradycyjne metody dydaktyczne nie oddają złożoności i dynamiki realnego świata biznesu. W odpowiedzi na tę lukę, zespół Wydziału Zarządzania Politechniki Łódzkiej postanowił sięgnąć po nowoczesne, interaktywne rozwiązanie – Branżowe Symulacje Biznesowe.
Celem wdrożenia było nie tylko unowocześnienie formy zajęć, ale przede wszystkim skuteczniejsze przygotowanie studentów do wyzwań zawodowych poprzez:
- stworzenie bezpiecznej przestrzeni do podejmowania realistycznych decyzji biznesowych,
- rozwijanie umiejętności analitycznych i myślenia strategicznego,
- pobudzanie przedsiębiorczości i kreatywności w działaniu.
Dzięki symulacjom studenci mogli wcielić się w rolę właścicieli firm, samodzielnie podejmować decyzje i mierzyć się z ich konsekwencjami – dokładnie tak, jak w prawdziwym świecie biznesu.
Rezultaty
Wdrożenie Branżowych Symulacji Biznesowych (BSB) na Politechnice Łódzkiej przyniosło wielowymiarowe efekty – zarówno z perspektywy wykładowców, jak i studentów.
Dzięki symulacjom studenci przestali być biernymi odbiorcami wiedzy – zamiast jedynie uczestniczyć w wykładach i notować, podejmują realne decyzje, rywalizują i doświadczają konsekwencji swoich działań. Ten praktyczny, emocjonujący wymiar nauki znacząco podnosi ich motywację oraz aktywność na zajęciach.
Politechnika Łódzka zauważa wymierne korzyści z wdrożenia BSB:
- Zwiększenie zaangażowania studentów i lepsze przyswajanie wiedzy dzięki praktycznemu działaniu w realistycznych scenariuszach biznesowych,
- Rozwój kompetencji praktycznych i decyzyjnych, które są bezpośrednio związane z wymaganiami rynku pracy,
- Możliwość prowadzenia zajęć w sposób bardziej interaktywny i innowacyjny, co podnosi atrakcyjność oferty edukacyjnej uczelni,
- Wzrost satysfakcji zarówno studentów, jak i wykładowców z prowadzonych zajęć, przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności nauczania.
Dzięki symulacjom studenci przestali być biernymi odbiorcami wiedzy – zamiast słuchać wykładów i notować, podejmują realne decyzje, rywalizują i przeżywają konsekwencje swoich działań. Ten praktyczny, emocjonujący wymiar nauki znacząco wpłynął na ich motywację i sposób uczestnictwa w zajęciach.
















