
Ostatnie półtora roku, było ogromnym wyzwaniem dla większości szkół w Polsce. Ciągłe rotacje w harmonogramach nauczania powodowały problemy w organizacji zajęć. Zmiany form nauki i obostrzenia sanitarne doprowadziły również do braku możliwość przeprowadzenia praktyk w formie stacjonarnej.
Dlatego też, szkoły ponownie musiały się dostosować, przeorganizować i poszukać jak najlepszego rozwiązania dla swoich uczniów aby umożliwić im realizację tego zadania.
Nie ukrywamy, bardzo się cieszymy, że niejednokrotnie tym rozwiązaniem okazały się Branżowe Symulacje Biznesowe i mogliśmy przy tym asystować. Poniżej w artykule na podstawie doświadczeń naszych klientów, opisujemy jak wyglądał przebieg praktyk prowadzonych w formie online 😊
Przyczyny
Do tej pory uczniowie techników i szkół zawodowych mogli realizować praktyki stacjonarnie u pracodawców. Jak wszyscy wiemy, z powodu ograniczeń sanitarnych nałożonych na szkoły, przedsiębiorstwa i inne instytucje to zadanie w czasie pandemii było mocno utrudnione. W odpowiedzi na problem, rozporządzenie wydane przez Ministra Edukacji i Nauki wskazało alternatywne sposoby zaliczenia praktyk zawodowych. Jedną z nich była forma z wykorzystaniem wirtualnego przedsiębiorstwa.
Przebieg praktyk online
„Zdecydowaliśmy się na Państwa rozwiązanie, ponieważ wydawało się ono nam najbardziej zbliżone do formy praktyk, które realizowaliśmy w dotychczas przyjętym standardzie. Całość przebiegu nadzorowana była przez trzech opiekunów praktyk, Cała gra zawierająca 12 rund, została objęta z góry ustalonym harmonogramem, uczniowie mieli określony czas na wykonanie poszczególnych zadań w każdej z rund. ” – opisuje Pani Katarzyna Gęsigóra opiekun praktyk w ZSE im. Józefa Gniazdowskiego w Ostrwie Wielkopolskim.
Trenerzy mogli zawsze liczyć na naszą pomoc! „(…) firma dokłada wszelkich starań, aby osoba prowadząca taką formę była dobrze przygotowana od strony obsługi programu.” – mówi Pani Iwona Piętka-Topolska – kierownik kształcenia zawodowego z Zespołu Szkół Technicznych w Dąbrowie Górniczej.
Szkoła realizowała praktyki na kierunkach: technik mechanik, technik mechatronik i technik pojazdów samochodowych. Specyfiką tych kierunków jest robotnicza forma praktyk. Sami uczniowie podkreślają, że chociaż preferują praktyki stacjonarne, to wirtualne przedsiębiorstwo też przyniosło wiele korzyści. „Z pewnością duża grupa uczniów doceniła możliwość uczestniczenia w innej, nowatorskiej formie zajęć. Sądzę, że umiejętności planowania działalności gospodarczej, możliwość obserwacji w jaki sposób podejmowane decyzje mogą się przełożyć na efekty ekonomiczne tej działalności i tzw. „zdrowa” rywalizacja w osiąganiu jak najlepszych wyników wpłynęła na rozwój osobisty uczniów i przygotowała ich na ewentualne zarządzanie firmą.” – podkreśla Pani Iwona Piętka-Topolska.
”Potrzebowaliśmy wypełnienia 140 godzin praktyk. Grywalność symulacji jest niższa, dlatego też konieczne było wprowadzenie dodatkowych zadań w postaci: wypełnienia wniosków CEIDG, przygotowania profilu firmy, logo, sloganu itp.” – komentuje Pan Jacek Woch, nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół nr 6 w Szczecinie. „Symulacja idealnie nadaje się do realizacji praktyk zawodowych, możliwość działania w zakresie zamawiania świadczeń, rozliczeń i ustalania ceny, marketingu, HR, oraz analizy kosztów, rynku i procesów które zachodzą po podjęciu decyzji w połączniu z dodatkowymi zadaniami pozwalają na realizowanie w ciekawy i nowy dla uczniów sposób podstawy programowej.” – dodaje.
Zmiany jakie wywołała pandemia dezorientowały młodzież. Zaburzyły dotychczasowy tryb nauki i zmusiły do adaptacji do nowych warunków. „Początkowo byłam negatywnie nastawiona, ponieważ myślałam, że to nie będzie dobrze wykonane. Były obawy, że nic nie wyniosę z tej symulacji lecz się myliłam. Sporo wyniosłam z tych dwóch tygodni, zaczynając od rejestracji biura kończąc na tym jak odnieść sukces. Podobało mi się to, że mieliśmy wolną rękę w tym co robimy – że za nasze błędy sami ponosiliśmy konsekwencje.” – mówi uczeń ZS nr 6 w Szczecinie.
Dzię-ku-je-my!
Powoli wracamy do normalności. Dziękujemy i cieszymy się, że mogliśmy wspólnie przejść z Wami przez ten czas. Dziękujemy za Waszą otwartość na nowe rozwiązania i stawianie na rozwój swoich uczniów i kadry pedagogicznej!
Dla wielu szkół to początek nowej, pięknej przygody pod nazwą „praktyczna nauka biznesu”… 😊
„Zrealizowany został projekt edukacyjny, którego częścią stały się symulacje. Obecnie kontynuujemy współpracę z firmą Revas i wykorzystujemy symulacje jako narzędzie dydaktyczne.” – komentuje Pani Magdalena Barczak-Zmyślona, kierownik szkolenia praktycznego w ZSE w Ostrowie Wielkopolskim.
„Część uczniów wykazała również chęć realizacji dodatkowej innej symulacji w ramach zajęć dydaktycznych. Myślę, że z wielką przyjemnością będziemy dalej korzystać z tej formy kształcenia również podczas zajęć lekcyjnych.” – dodaje Pani Katarzyna Gęsigóra.
Też chcesz realizować marzenie o praktycznej nauce przedsiębiorczości? Zostaw swój email!
Wszystkim dobrze znany pisarz Paulo Coelho pisał: „Gdy uczeń osiąga coś dzięki nauczycielowi, nauczyciel również czegoś się uczy.”
My również uczymy się każdego dnia. Dzięki waszym opiniom i spostrzeżeniom staramy się aby praktyczne nauczanie przedsiębiorczości i biznesu było jak najbardziej efektywne. Dzię-ku-je-my! <3
Kategoria
Data publikacji